Kerrankin olen onnistunut tekemään joulua edeltävistä viikoista kiireettömiä. Viimeiset opiskeluihin liittyvät asiat hoidin eilen, ja ainoa tentti oli jo maanantaina. Jo muutaman päivän olen voinut tehdä kaikkia kivoja joulujuttuja, kuten kortteja ja lahjoja, kuunnella radiota ja nuuhkia hyasintteja. Oikeastaan taidan pitää joulua edeltävistä kiireettömistä lahjojentekohetkistä hieman enemmän, kuin joulusta itsestään, vaikka sekin on ihana.

joulu10%20008.jpg

Olen aina viettänyt joulua kotona, aikaisemmin isolla sukuporukalla, myöhemmin vähän pienemmällä. Viime joulu oli jo hieman erilainen kuin aikaisemmat, ja tämänkertainenkin poikkeaa siitä, mitä joulu on aikaisemmin ollut. Vuoden aikana on tapahtunut paljon, niin hyvää kuin pahaakin, mutta nyt kaikki on onneksi menossa hyvään suuntaan, ja joulu tuntuu eräänlaiselta välietapilta hyvän edistymisesä.

joulu10%20001.jpg

Tämä syksy, varsinkin sen alku oli raskas. Ilman tärkeinpääni olisi se välillä tuntunut ylivoimaiselta. Olen kaivannut ihmisiä, joille jutella kuulumisia, mutta varsinkin syys-lokakuussa olivat voimat sen verran vähissä, etten itse jaksanut ottaa kehenkään yhteyttä. Välillä olen saanut mukavia ja piristäviä viestejä ja puheluita, ne aina nostivat mieltä. Nyt olen piristynyt, ja pari viikkoa sitten laitoinkin  kortin menemään yhdelle mukavalle ihmiselle, jonka kanssa olen pidempään jutellut viimeksi kesällä.

joulu10%20018.jpg

Eilen oli syksyn kivoimman kurssin arviointikeskustelu, josta tuli oikein hyvä mieli. Opettajalla oli kaikille kortit ja suloiset kuusenkoristeet.

joulu10%20027.jpg

Eilinen matka yhteen joulujuhlaan kulki Tapiolan kautta, ja Maarasta käytiin hakemassa hamppua rätteihin.

joulu10%20020.jpg

Joulukortit ovat tänä vuonna syntyneet kukin yksitellen, yhdistävänä tekijänä niissä on toissa vuonna ostamani valkoiset kortipohjat ja kultakimalleliima. Jotkut koristepaperit ovat ihan ostettuja, mutta suurin osa on kaikenlaisista hääkoristeistä, muunmuassa paikkakorteista ja ruokalistoista uudelleen käyttöön otettua.

joulu10%20025.jpg

joulu10%20026.jpg

joulu10%20023.jpg

Joululahjat ovat puolestaan taas yllättäen aika vaiheessa, mutta eiköhän se tästä. Neulomisaikaa on ihan mukavasti, ja kaikkia muitakin projekteja teen siinä välissä.

Noin tunnin päästä olen lähdössä pariksi yöksi kotiin, sitten on vielä täällä yhdet kekkerit ja leffankatsomispäivä, mutta sitten onkin taas suunta yhdeksi yöksi Tallinnaan, kuluttamaan viimeiset kroonit ja juhlimaan tärkeää päivää. Sitten onkin jo joulu.